Alla inlägg under oktober 2011

Av shaia - 10 oktober 2011 16:15

Just i detta nu var jag tvungen att slänga in ett litet inlägg...

Framgång föder framgång verkar det som!

Shaia och jag har tränat lite på att göra det festliga tricket att lägga gogis på näsan, kasta upp det i luften ocg fånga det . Iag satt även det, hon är ju för bra     

Hon blev helt förvånad själv över vad som hände, men säkert mest över mina entusiastiska applåder och stora glädje ha ha...  







Av shaia - 9 oktober 2011 15:13

Idag var det dags! Jag har drömt om detta flera nätter och varit super nervös!  Som tur är så var Ann Loorents på plats som fick fungera som min mentor hi hi.

Shaia tävlade i hoppklass A och hoppklas B.

Vi var på plats en halvtimme innan det var dags att gå banan, vilkem bestod av 18 hinder! Hjälp, vi har ju bara övat på typ åtta hinder  träning träning tänkte jag.

Först skulle S och M strl på hundar hoppa och sen var det dags för L.

Där var vi först ut!

Jag hade bestämt mig för att inte bry mig om tiden utan göra allt lungt och rätt.

Vem är klockren om inte Shaia! Heeelt otroligt!

Hon tog däcket som om hon inte gjort annat. Ett hinder är hon påväg att springa bredvid pgav hög fart och svår sväng så det blir 5 fel och då korrigerar jag henne med att vidröra henne med handen vilket blir 5 fel till, sen rev hon sista hindret, det var en snäv sväng och vi hade full fart! Men fatta...mitt lilla blåbär tar sig igenom banan i stort sett "felfri"    

Det var inte bara jag som var stolt efteråt!! Vi kom 8:a av 14 hundar!

Efter prisutdelningen var det dags att gå banan för hoppklass B. Jag visste om från början att detta var egentligen överkurs för oss, men vi ville träna. Jag insåg ganska snart att här var det väldigt konstiga svängar och trixiga hinder, 19 st, och dessuton 12 slalom pinnar!! Vi har ju då bara tränat på fyra...

Väl på startlinjen har jag återigen en taggad liten ivrig Shaia.

Klockrent genom däcket igen och väl framme vid slalomet samlar jag upp henne (men inte tillräkligt mkt) hon tar förtsa pinnen men sen blev det kortslutning, 5 fel, jag går tillbaka och gör om det, lugnare och visar tydligare vad som gäller och vad gör Shaia.....sätter 12 pinnar!!!!!

Resterande del av banan går som en dans på rosor, men lungt och metodiskt så vi får visserligen tidsfel men vad gör det! Jag fick massa beröm av folk och en bamsekram av Ann! Vi slutar 5:a av tio hundar.

Jag kan säga såhär, detta var lååångt ifrån vad vi hade räknat med  

Jag är världens stoltaste matte med världens bästa hund!

     


  
   

Av shaia - 2 oktober 2011 11:00

Idag gick det så mkt bättre, med "vippen" alltså. Det var som att Shaia var mentalt förmededd på att "marken" skulle ge vika. Vi tog den flera gånger och gav henne mindre och minde stöd i nedfarten och det kände väldigt bra. Detta är självklart något vi kommer att få träna mkt på men känslan satt där, skönt!

Så var det då dags för vår lilla "avslutnings-tävling" Vi fick för första gången prova att köra en liten bana. Vi gjorde momenten som på tävling vilket kändes vädigt bra att få prova på. Resultatet för Shaia blev i förta rundan 1:a och 2.a plats och i den andra 1.a och 5:e. Vi är super nöjda och de fel vi fick var väldigt lärorika. När man utvärderar ser man exakt varför det blev som det blev, man var helt enkelt för otydlig. När både hunden och en själv är gröna på detta så gäller det att vara över tydlig och framför allt att ta det lugnt.

Men som sagt, vi är mer än nöjda med Shaia´s framsteg och att kursen har gått så bra och att våra "kursare" har lärt oss massa bra tips. Speciellt tack till Ann, som verkligen gav det där sista avgörande tipset vad gäller slalomen. Det har jag glömt att skriva om men slalom, fyra pinnar har vi tränat på genom hela kursen. Det är ett moment som helt enkelt bara måste nötas och nötas. Vi fick börja med, vid flera kurs tillfällen att bara träna ingången och där ge massor av beröm. Det är super viktigt att hunden säter förta pinnen sedan kan resten komma av sig själv så småningom, typ ett halvår fram i tiden fick vi höra..

                             Som sagt tack till Söderköpings BK!

 

 

Presentation


Mitt namn är Shaia och jag är en samojed tik. Det här är min blogg, om bara mig! Häng med från början, läs i arkivet med start Maj -09 för det var då jag entrade världen :)

Arkiv

Senaste inläggen

Avdelningar

Länkar

Till gästboken

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards